Interview-based program (Din åsikt "Comment" [in english])

Started by ibrahim, June 09, 2016, 06:15:27 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ibrahim

Hi folks!

Since my aim is to create docs with ML here is my first ever filmed video in ML. It is interview-based program filmed by me in Gothenburg (in Swedish).
Sorry that it doesn't have any subs but would be very helpful to get any feedback on its picture quality and other tips from our experts here. :)

https://www.youtube.com/watch?v=xW5NAplvrHo
Canon 5D Mark IIIs | Ronin-M | Zeiss 50mm 1.4 planar | Zeiss 35mm 1.4 distagon  | Zeiss 24mm f2 distagon | Zeiss 85mm f1.4 planar
Dual sound system: Tascam DR-60d MKII | Audio Technica AT899 | Sennheiser MKE 600

Danne

Fin skärpa och färg. Bra dynamiskt omfång :)
What lens are you using for the interviews?

ibrahim

Tjena,

I used mostly samyang (rokinon) 35mm T1.5 lens to avoid using too high ISO (due to lack of enough light inside).
Yes, I really love this cine lens. :)

Canon 5D Mark IIIs | Ronin-M | Zeiss 50mm 1.4 planar | Zeiss 35mm 1.4 distagon  | Zeiss 24mm f2 distagon | Zeiss 85mm f1.4 planar
Dual sound system: Tascam DR-60d MKII | Audio Technica AT899 | Sennheiser MKE 600

_OLLE_

Första Göteborgaren jag ser på detta forum!  ;) :D Bra jobbat med allt!

DeafEyeJedi

From Google Translator:

I själva verket är färgen faktiskt trevligt och utseende / känsla till denna lins får mig att tänka på Cooke s linser . Hur mycket du stänger iris ner till och vilken kamera använde du för 2: a vinkel ?

vård även för att visa vilka arbetsflöde använde du för råmaterialet ?

Thanks for sharing your work @ibrahim!
5D3.113 | 5D3.123 | EOSM.203 | 7D.203 | 70D.112 | 100D.101 | EOSM2.* | 50D.109

Frank7D


ibrahim

Quote from: _OLLE_ on June 09, 2016, 08:44:40 PM
Första Göteborgaren jag ser på detta forum!  ;) :D Bra jobbat med allt!

Va kul. Hehe. Tack för det!!!  :)

Quote from: DeafEyeJedi on June 09, 2016, 10:52:19 PM
From Google Translator:

I själva verket är färgen faktiskt trevligt och utseende / känsla till denna lins får mig att tänka på Cooke s linser . Hur mycket du stänger iris ner till och vilken kamera använde du för 2: a vinkel ?

vård även för att visa vilka arbetsflöde använde du för råmaterialet ?

Thanks for sharing your work @ibrahim!

I used the samyang for my cam A and canon 50mm f1.8 II  (nifty fifty) with my cam B (600d), the close-up shots. Both at around T2.8 and f2.8.
The workflow I used was MLV -> cDNG (raw2cdng/mlrawviewer) -> color correction and color grade in Lightroom -> import in AE (cut out what's unneeded) (render in animation codec (quicktime)) -> import the rendered footages in Premiere for further editing -> render to quicktime (animation codec) -> convert to quicktime apple prores 4444 (martin cinec gold).

You're welcome @DeafEyeJedi

Quote from: Frank7D on June 09, 2016, 11:48:05 PM
Nice! Looks like you used two cameras?

Yes.
Canon 5D Mark IIIs | Ronin-M | Zeiss 50mm 1.4 planar | Zeiss 35mm 1.4 distagon  | Zeiss 24mm f2 distagon | Zeiss 85mm f1.4 planar
Dual sound system: Tascam DR-60d MKII | Audio Technica AT899 | Sennheiser MKE 600

favvomannen

bra jobbat!

skall man köpa en 5d3 nu? eller är det gh4/a7s2 som gäller?

Danne

5D mark 3 är kingen fortfarande. Sålde min första inköpt 2012 och nyköpte en 5D mark 3 igen när det nyligen var kampanj för 20999:-
Det handlar inte bara om själva kameran. Mer om kombinationen med magic lantern. Utan ML hade jag kört på sony men med ML så är det ett enkelt val med 5D mark 3.

ibrahim

Quote from: Danne on June 10, 2016, 10:20:00 PM
5D mark 3 är kingen fortfarande. Sålde min första inköpt 2012 och nyköpte en 5D mark 3 igen när det nyligen var kampanj för 20999:-
Det handlar inte bara om själva kameran. Mer om kombinationen med magic lantern. Utan ML hade jag kört på sony men med ML så är det ett enkelt val med 5D mark 3.

Vad roligt Danne köpte den via samma kampanj för runt ett år sedan. Det är rätt syn på saken. Vad jag vet så är ml på 5d3 dessutom mycket bättre än gh4 när det gäller ljuskänsligheten. Sedan så tycker jag att det är rätt häftigt att jobba med color grading i Lr i 16bit raw än att bara filma i komprimerad h.264 format.
Canon 5D Mark IIIs | Ronin-M | Zeiss 50mm 1.4 planar | Zeiss 35mm 1.4 distagon  | Zeiss 24mm f2 distagon | Zeiss 85mm f1.4 planar
Dual sound system: Tascam DR-60d MKII | Audio Technica AT899 | Sennheiser MKE 600